Kund: Trafikförvaltningen
Utförandeperiod: 2023 - pågående
Neglinge depå anpassas för att möta kraven för framtidens trafik bättre. Det byggs en ny verkstadshall och den befintliga depån byggs om för att kunna ta emot Saltsjöbanans nya fordon.
I Storängen byggs uppställningsplatsen om för att möta den ökade resandeefterfrågan och samtidigt åtgärda bullerproblematiken som omger de cirka 50 år gamla C10/C11-tågen som rullar på Saltsjöbanan idag. Region Stockholm ska öka kapaciteten på banan med inköp av nya tåg. De nya tågen kommer innebära en tystare, trevligare och bättre resenärsupplevelse.
Våren 2022 beslutade regionstyrelsen att inleda upphandlingsarbetet för X25 som de
nya tågen kallas. Innan X25 kan börja trafikera Saltsjöbanan behöver ett antal åtgärder utföras längs Saltsjöbanan, bland annat att bygga om Neglinge depå.
Saltsjöbanans veterantåg saknar idag uppställningsplatser med nödvändigt skydd
mot vädrets makter som kan förhindra tågens förfall. Idag står en av vagnarna i ett
oisolerat uppställningsskjul i Storängen medan två vagnar står utomhus under presenning vid
Det befintliga uppställningsskjulet vid Solsidans station och en äldre, angränsande
teknikbyggnad rivs för att ge plats för den nya uppställningshallen. Arean för den nya
byggnaden blir ungefär dubbelt så stor som bebyggelsen som rivs. Uppställningshallens höjd kommer vara ungefär samma som dagens uppställningsskjul.